Czy Polonia powinna mieć prawo do głosowania?

  Inne


wp.pl, dodano: 2010-06-29 (11:58)

DrukujAAA

"Uważam, że Polacy zamieszkali na stałe za granicami Polski, powinni powstrzymać się przed udziałem w polskich wyborach" - napisał w liście, mieszkający w USA, Piotr Grzegorz Chmiel. Wirtualna Polska zapytała o udział Polonii w wyborach doktora Tomasza Słomkę, ustrojoznawcę z Uniwersytetu Warszawskiego.

Paulina Matysiak: Internauta w liście do Wirtualnej Polski nawołuje Polonię do powstrzymania się w udziale w wyborach, ponieważ mieszkając za granicą nie powinno się wpływać na politykę Polski.


Doktor Tomasz Słomka: - Prawa wyborcze nie zależą od miejsca zamieszkiwania. Nie działa tu żadna zasada domicylu (miejsce zamieszkania), a jedynym kryterium jest przynależność do wspólnoty politycznej, czyli posiadanie obywatelstwa.

Przeczytaj: Co zrobić, żeby głosować za granicą?

Rzeczywiście czasem jest tak, że osoby mieszkające przez dłuższy czas za granicą tracą styczność z problemami państwa. Przykład Tymińskiego pokazuje, że można całkowicie nie wiedzieć, co się dzieje w państwie, a czynnie i biernie uczestniczyć w wyborach.

Jest również bardzo duża liczba osób, które tylko na określony czas wyjeżdżają z państwa, ale zarabiając, mieszkając gdzieś za granicą, mają pojęcie o tym, co się dzieje w kraju. I mogą mieć też prawo do tego, by współtworzyć kształt polityczny państwa.

Nie jestem przekonany, czy odebranie praw wyborczych byłoby zgodne z ładem konstytucyjnym, ale również nie byłoby celowe, ponieważ wiele osób tutaj takie prawa posiada. Kto nie chce, nie musi głosować , ponieważ nie ma przymusu wyborczego.

Serwis wyborczy Wirtualnej Polski - kandydaci, komentarze, informacje - zobacz więcej.

A co z głosowaniem w wyborach w dwóch krajach?

- Jeżeli ktoś ma podwójnie obywatelstwo, to oczywiście, że może to robić.

W wyborach prezydenckich w 2005 roku za granicą uprawnionych do głosowania było około 74 tysiące osób. Zagłosowało 52 tys. Czy może to w znaczący sposób wpłynąć na wynik wyborów?

- W przypadku wyborów prezydenckich głosy Polonii wpływają na wynik w mniejszym stopniu, ponieważ cały kraj jest jednym okręgiem wyborczym. Wybiera się kandydatów z jednej listy. Natomiast w przypadku wyborów do parlamentu głosy te odgrywają większą rolę, ponieważ wszystkie osoby głosujące za granicą są przyporządkowane do okręgu warszawskiego.

W tym przypadku rzeczywiście głosuje się tylko na kandydatów startujących w Warszawie i kilka tysięcy głosów może stworzyć jakieś zróżnicowanie w wynikach. Kandydaci z Warszawy spotykają się z wyborcami za granicą, ponieważ doskonale zdają sobie sprawę z siły tych głosów.

Liczba uprawnionych do głosowania to tylko osoby, które zgłosiły chęć udziału w wyborach do obwodów za granicą. Gdyby większość Polonii zdecydowała się wziąć w nich, to rzeczywiście mogłoby to wpłynąć na wynik…

- Mogłaby, ponieważ gdybyśmy popatrzyli na pewne szacunki, to one nie mówią o tysiącach, ale o milionach rozsianych po świecie Polaków. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że nie zawsze sklasyfikowanie Polonii jest takie samo, ponieważ niektórzy zaliczają do niej tylko tych, którzy mają powiązania polityczne z państwem. Inni zaliczają do niej tych, którzy odwołują się do tradycji polskich, ale nie posiadają obywatelstwa, więc ta rozbieżność od 8 do 15 milionów jest duża. Po drugie to są osoby w różnym wieku, więc nie wszyscy są uprawnieni do udziału w wyborach.

W przypadku uzbierania się 2-3 milionów wyborców za granicą ich głosy miałby znaczenie nawet w wyborach prezydenckich.

W poprzednich wyborach prezydenckich Donald Tusk otrzymał 49% głosów, Lech Kaczyński 39%, a Marek Borowski 6%. Wynika z tego, że Polacy za granicą głosują na najbardziej znanych kandydatów.

- Za granicą głosuje się na bardziej popularnych, medialnych, wyrazistych kandydatów i stąd taka polaryzacja nie jest zaskakująca. Wpływają na to również miejsca, w których przebywają. Powiązane są z tym pewne tradycje, przekonania polityczne. Na przykład Polonia amerykańska głosuje zazwyczaj na bardziej prawicowe ugrupowania.
1 2 3 z 3 następna


TAGI:  wybory  polonia  głosowanie 

oceń
62
34
Podziel się
zobacz ranking


Opinie

Ocena: 0 [0]
~Magda [2010-06-23 13:31]

tak, pod warunkiem,
że maja z urzędu stałe zameldowanie, jak wszyscy tu mieszkający. Jak nie- nie głosuję. Chcę głosować na wakacjach- muszę mieć świstek. Dlaczego mają być równi i równiejsi?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~MAREK [2010-06-23 11:01]

KTO PŁACI PODATKI W POLSCE NIECH GŁOSUJE-RESZTA ZDRAJCÓW PRECZ!!!
JAK KTOŚ, KTO NIE PŁACI PODTKÓW W NASZYM KRAJU MOŻE STANOWI O JEGO ISTNIENIU. ODEBRA PRAWO DO GŁOSOWANIA WSZYSTKIM OBYWATELOM-ZDRAJCOM, KTÓRZY NIE PŁACĄ W POLSCE PODATKÓW. I SPRAWA PROSTA. W USA POŁOWA PRACUJE NA DZIKO, A DRUGA POŁOWA PŁACI NA USA SWOJE PODATKI. WARA WAM OD NASZEGO KRAJU. NO, CHYBA ŻE PŁACICIE PODATKI RÓWNIEŻ TUTAJ

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~.,k,. [2010-06-23 13:30]

Taki "amerykaniec" zagłosuje na Kaczora
a potem my będziemy cierpieć. Nie można głosować na kogoś czyj brat zginął w katastrofie. Z litości w Polsce nigdy nie będzie dobrze.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~maximus [2010-06-23 13:30]

Nie powinni mieć prawo głosowania!
Wszyscy którzy przebywają dłużej niż rok poza granicami RP nie powinni mieć prawo do głosowania w wyborach, ponieważ nie mogą decydować kto ma nami rządzić!! zdrajcy! podatków tu nie płacą a chcą decydować o naszych losach?? jak tacy z nich patrioci to czemu opuścili swoją ojczyznę?? za chlebem? tu trzeba walczyć o to żeby wszyscy Polacy mieli lepiej niż np. Niemcy czy Anglicy a nie uciekać i zostawiać innych ziomków w syfie!! do tego jeszcze decydować o ich losie pozostając w luksusach!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~maximus [2010-06-23 13:30]

Nie powinni mieć prawo głosowania!
Wszyscy którzy przebywają dłużej niż rok poza granicami RP nie powinni mieć prawo do głosowania w wyborach, ponieważ nie mogą decydować kto ma nami rządzić!! zdrajcy! podatków tu nie płacą a chcą decydować o naszych losach?? jak tacy z nich patrioci to czemu opuścili swoją ojczyznę?? za chlebem? tu trzeba walczyć o to żeby wszyscy Polacy mieli lepiej niż np. Niemcy czy Anglicy a nie uciekać i zostawiać innych ziomków w syfie!! do tego jeszcze decydować o ich losie pozostając w luksusach!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~maximus [2010-06-23 13:30]

Nie powinni mieć prawo głosowania!
Wszyscy którzy przebywają dłużej niż rok poza granicami RP nie powinni mieć prawo do głosowania w wyborach, ponieważ nie mogą decydować kto ma nami rządzić!! zdrajcy! podatków tu nie płacą a chcą decydować o naszych losach?? jak tacy z nich patrioci to czemu opuścili swoją ojczyznę?? za chlebem? tu trzeba walczyć o to żeby wszyscy Polacy mieli lepiej niż np. Niemcy czy Anglicy a nie uciekać i zostawiać innych ziomków w syfie!! do tego jeszcze decydować o ich losie pozostając w luksusach!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~maximus [2010-06-23 13:30]

Nie powinni mieć prawo głosowania!
Wszyscy którzy przebywają dłużej niż rok poza granicami RP nie powinni mieć prawo do głosowania w wyborach, ponieważ nie mogą decydować kto ma nami rządzić!! zdrajcy! podatków tu nie płacą a chcą decydować o naszych losach?? jak tacy z nich patrioci to czemu opuścili swoją ojczyznę?? za chlebem? tu trzeba walczyć o to żeby wszyscy Polacy mieli lepiej niż np. Niemcy czy Anglicy a nie uciekać i zostawiać innych ziomków w syfie!! do tego jeszcze decydować o ich losie pozostając w luksusach!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~A. T. (Sz.) [2010-06-23 13:30]

A polonia ze wschodu ?
Napewno powiecie że tak - bo taka jest wasza ułomna mentalność kalego - A jestem ciekaw czy Ci którzy wyjechali za chlebem i którym to Donek obiecał że mogą wracać do kraju bo tu znajdą pracę też chcecie pozbawić możliwości głosowania ?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~POLAK [2010-06-23 13:29]

A JA UWAŻAM
ŻE LUDZĄ Z KILKOMA OBYWATELSTWAMI POWINNO SIE ZAKAZAĆ GŁOSOWANIA BO JADA GDZIE CHCA I MATACZA POTO TO ZOSTAŁO PRZEZ JEWREJÓW WYMYSLONE

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~albert [2010-06-23 13:29]

Najlepiej knebel wsadzic w geby...
Kazdy obywatel Polski posiadajacy obywatelstwo polskie ma takie prawo.Dla niektorych wydaje sie banalne ale ja pracujac kilkanascie lat za granica wszystkie zarobione pieniadze wydawalem w kraju czyli moj VAT byl wielokrotnie wyzszy od tego co przecietny Kowalski wyda i zaplacil podatku dochodowego.Drugim aspektem jest to by nie ponizac kilkumilionowej Emigracjii poniewaz ci gdyby siedzieli w kraju nie dosc ze nie wpllywaly by do kraju miliardy euro czy funty.Tak pracujac za granica zasilaja rodziny czy buduja domy w Polsce by miec gdzie wrocic.Gdyby brakowalo w Polsce ludzi takich przedsiebiorczych jak nasza Polonie to pewnie juz dawno narod by wyszedl na ulice dopominac sie godziwych warunkow do zycia.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Polak [2010-06-23 13:28]

Odp.: Polacy wstydzą się za Kaczyńskich
Polonia nie powinna miec prawa glosu, nie zyja w kraju i nie maja o niczym pojecia , informacje z telewizji to nie zycie codzienne i borykanie sie z problemami , jezeli czuja sie na tyle Polakami ze chca decydowac kto ma byc prezydentem , niech wracajado Polski.Ja tez jestem Polakiem i jestem z tego dumny , ale moja moralnosc nie pozwolila Mi na to aby glosowac .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ludo [2010-06-23 12:06]

powinni się wstrzymać.
polonia w Stanach w większości zagłosowała na J.Kaczyńskiego,ale tylko dlatego żebyśmy mieli jeszcze gorzej niż mamy.Większość wyjechała na początku lat 80-tych i nie mogą się pogodzić z myślą ,że możemy żyć normalnie.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~-Nem [2010-06-23 11:17]

NIE MOŻNA DZIELIĆ OBYWATELI NA RÓWNYCH I RÓWNIEJSZYCH...
Polacy na stałe mieszkający za granicą powinni mieć prawo do głosowania. Mogą decydować o losach Polski choćby dlatego, że jak przyjadą kiedyś nawet na wakacje, żeby mogli zobaczyć jak wpływają ich głosy na zmianę naszego kraju. No i w końcu są to obywateel RP. Równość obywateli jest zapisana w konstytucji.

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
metro66 [2010-06-23 12:41]

Zgoda buduje Platformiarze
Czemu więc tak plujecie na tych za granicą?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Riko [2010-06-23 12:53]

A może góralom też odebrać prawo do głosowania
Nie dali się przerobić propagandzie GW i TVN bo więcej rozumu mają więc zabrać im głos

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~plo [2010-06-23 13:25]

Tam gdzie podatki tam głosowanie
Myślę że wyborca ma prawo głosować w kraju którym płaci podatki.Polonusy co ledwo mówią po polsku niech się do polityki naszego kraju nie mieszają .Oni nie mają pojecia jak tu się żyje a wyboru chcą dokonywać

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Anka [2010-06-23 12:55]

Jak Polonia poparła Kaczyńskiego to odrazu zabrać im prawo do głosowania
a jak wyspiarze głosowali za Komorowskim to ok. Żenada

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~dd_heretyk [2010-06-23 13:23]

Dokładnie. Polonia nie powinna mieć prawa głosu.
Głosowania w Polsce dotyczą NASZEGO kraju i wszystkich obywateli w nim mieszkających! Co polonusom do tego?! Wyjechali cwaniaczki do USA, albo do UK i udają wielkich Polaków! Śmieszne! Przecież ci ludzie są zupełnie oderwania od NASZEJ rzeczywistości! Nie mają pojęcia o tym, z jakimi problemami na codzień obywatele się borykają! NIE POWINNI GŁOSOWAĆ!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jj [2010-06-23 13:23]

Polonia nie powinna mieć prawa do głosowania
Kto płaci podatki w Polsce - TAK!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jarek_USA [2010-06-23 13:23]

PO boli?
No niestety z boku widać dużo lepiej. Byłem pewien, że Kaczyński wygra w pierwszej turze. Ale jednak Komorowski z PO robią wam takie pranie mózgów, że nie wiem czym wy tam w Polsce myślicie...Pozdrawiam

odpowiedz

Polacy głosują
Polacy głosują (fot. PAP / Tomasz Gzell )

Baza wiedzy

  • Jak znaleźć pracę za granicą?
  • Jakich dokumentów potrzebujesz?
  • Jak uczyć dzieci polskiego? Gdzie jest polski kościół?
Odpowiedzi na te pytania i wiele innych znajdziesz w naszej bazie wiedzy

Sonda

Czy władze Ogniska Polskiego powinny sprzedać jego siedzibę?


Pogoda

Mińsk

Mińsk +17+10°C

Więcej w serwisie:
pogoda.wp.pl

Kursy walut

$ USD 3,4589 -0,55

£ GBP 5,4178 -0,58

€ EUR 4,3510 -0,35

Więcej w serwisie:
waluty.wp.pl

Newsletter

Zapisz się na newslettera:

Szukaj w serwisie

Który kraj Cię interesuje?

mapa Wybierz z listy kraj, z którego informacje Cię interesują:

Galerie

wszystkie galerie

Wasze komentarze

Tu nie chodzi

Tu nie chodzi o adres, lecz o zanieczyszczenia. Jest to oczywiste, że wielkie miasta będą bardziej zanieczyszczone niż te mniejsze, a że zanieczyszczenia szkodzą, to osoby które tam żyją będą umierały szybciej od tych wszystkich toksycznych...

więcejDodał: Gal Anonim, godz. 19:58

przecież taka jest

przecież taka jest Jego rola !

więcejDodał: ego, godz. 19:18

Coś wam opowiem.

Coś wam opowiem. Fakt jest koło 24, słucham sobie TV info na antenie dokument "Co się stało z naszym zjazdem" ( chyba jakoś tak ). Tv mały lcd może 5w głośniki. Lato zeszłego roku, są prace przy ocieplaniu budynku, mam balkon otwarty, ale...

więcejDodał: Gość, godz. 14:22

Archiwum

Poprzedni miesiąc Następny miesiąc Maj 2012
pn wt śr cz pt sb nd
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3