"Byłem przekonany, że dostanę 3 lata kolonii karnej"

  Białoruś

PAP, dodano: 2011-07-06 (06:10)

DrukujAAA

Korespondent "Gazety Wyborczej", działacz nieuznawanego przez władze Związku Polaków na Białorusi Andrzej Poczobut, skazany we wtorek za zniesławienie prezydenta Aleksandra Łukaszenki na trzy lata więzienia w zawieszeniu na dwa lata, powiedział, że w trakcie procesu czuł się zakładnikiem.

Jaka była pana pierwsza myśl po ogłoszeniu wyroku?

Andrzej Poczobut: To, że wyjdę, że zaraz wyjdę zza krat i będę mógł podejść do mojej żony, która stała naprzeciwko mnie. Byłem przekonany, że zaraz powiedzą: "Trzy lata (kolonii karnej)". Kiedy mnie prowadzono z celi na rozprawę, widziałem, że samochód więzienny, którym przywieziono mnie jednego, stoi i czeka. Myślałem, że rozprawa przejdzie szybko i zabiorą mnie tym samochodem z powrotem.

Jak pan ocenia teraz, dlaczego wytoczono panu proces?

- W pewnym momencie zdałem sobie sprawę, że nie chodzi o mnie, ani generalnie o to, co napisałem, a chodzi o jakąś bardzo dużą politykę, a ja jestem po prostu zakładnikiem. Świadczyło o tym przeciąganie procesu, czekanie na to, aż Polska obejmie przewodnictwo w Unii Europejskiej. Jeszcze w styczniu dowiedziałem się, że będę skazany i że władze białoruskie traktują mnie jako zakładnika, że jestem bardzo dogodną osobą, którą można wsadzić do więzienia. Wiedziałem, że jest decyzja, że będę siedział, że władze białoruskie sporządziły listę Polaków, których mogą wsadzić do więzienia, by ukarać w ten sposób Polskę za aktywną politykę. Numerem jeden na tej liście byłem ja, dlatego bardzo mi zależało, żeby nie było żadnych ustępstw w sprawie odzyskania przeze mnie wolności - dlatego, że dzisiaj mnie zwolnią, a jutro mogą wsadzić dziesięć innych osób.

Czy będą jakieś ustępstwa?

- Mam nadzieję, że żadnych ustępstw nie było i nie ma. Po tym, jak zostały wprowadzone sankcje gospodarcze (ze strony UE wobec trzech białoruskich przedsiębiorstw - PAP), stało się zrozumiałe, że żadnych ustępstw nie ma, wręcz przeciwnie. Pomyślałem wówczas, że jeśli jest takie twarde stanowisko, to w najgorszym przypadku skończy się na mnie.

Jak przebiegał pański proces?

- Miałem takie wrażenie, że wszystko jest przeciągane w czasie, że w tym wszystkim jest jakaś gra. Dowodami były zeznania trzech ekspertów, którzy dowodzili, że znieważyłem i zniesławiłem prezydenta (Alaksandra) Łukaszenkę w swoich ośmiu artykułach. Ostatecznie prokuratura zrezygnowała z zapisów w moim blogu i w ostatecznym akcie oskarżenia figurowały artykuły w "Gazecie Wyborczej" i jeden na portalu "Biełorusskij Partizan" (opozycyjny portal internetowy - PAP). Ekspertyzy były robione przez specjalistów wskazanych przez KGB. Byli to: szef wydziału ideologicznego administracji obwodu grodzieńskiego i szef służb prasowych urzędu miejskiego, którzy zrobili jedną ekspertyzę oraz profesor Państwowego Uniwersytetu w Grodnie, wykładowca języka rosyjskiego. Ustalenia ich były podobne, wybrali mniej więcej te same wypowiedzi. Z wydziałem ideologii sprawa jest zrozumiała, są to ludzie m.in. mianowani przez administrację prezydenta, więc to nie jest ekspert, bo on musi być bezstronny. Co się tyczy profesora języka rosyjskiego - nie wyglądał na szczęśliwego na procesie.

Co mówili eksperci?

- Według nich znieważyłem Łukaszenkę nazywając go dyktatorem i dopuściłem się oszczerstwa pisząc, że fałszuje wyniki wyborcze. To było absurdalne, nikt z nich nie wiedział z prawnego punktu widzenia, czym jest znieważenie prezydenta czy oszczerstwo pod adresem prezydenta - prawnicze określenia są bardzo ścisłe, a oni nie znali ich, nie potrafili tego wyjaśnić.

W jakim języku były pańskie artykuły?

- Żaden nie był po rosyjsku, były po polsku i zostały przetłumaczone - z błędami. Na przykład zdanie: "W ciągu ostatnich lat dyktator stał się największym białoruskim celebrytą" słowo "celebryta" zostało przetłumaczone jako: "wierszitel swiaszczennodiejstwia" (co można na polski przetłumaczyć jako celebrans-PAP).

Proponowano panu pokajanie się przed prezydentem?

- Tydzień po tym, jak znalazłem się w więzieniu, do mojej celi przyszedł prokurator obwodu grodzieńskiego, który wszczął wobec mnie sprawę karną. Złożyłem szereg skarg, po czym prokurator powiedział mi, że na pewno wiem, że w Lidzie została wszczęta sprawa karna za artykuł w internecie. Przypomniał, że ten autor poprosił o wybaczenie urzędnika, o którym pisał, i sprawa została umorzona. Powiedział, że ta sama sytuacja może zdarzyć się ze mną i że ode mnie zależy, czy tak będzie. Powiedziałem, że kajać się nie będę. Na tym się skończyło.

Czy grożono panu?

- Nie, żadnych takich ekscesów nie było.

W jakim więzieniu pan był, z kim, w jakich warunkach?

- Byłem w więzieniu przy ul. Kirowa, w centrum miasta - tam, gdzie siedzieli żołnierze Armii Krajowej w latach 40. W celi początkowo siedziały cztery osoby: mężczyzna uznany przez sąd za szefa gangu złodziei samochodów z Nowopołocka, przedsiębiorca skazany po tym, jak stracił stanowisko jego znajomy wysoki urzędnik, biznesmen z Witebska, chłopak skazany za przechowywanie narkotyków. Ktoś przychodził, odchodził. Siedział ze mną też Polak z Litwy w wieku 65 lat, który przeszedł granicę, by mieszkać na Białorusi, bo oglądał dużo białoruskiej telewizji i myślał, że to kraj mlekiem i miodem płynący. Wylądował w więzieniu za nielegalne przejście granicy.

W więzieniu dużo zależy od rozkazu administracji i rozumiem, że nie było rozkazu, by utrudniać mi życie. Gdyby był taki rozkaz, miałbym trudniejsze życie. Wcześniej powiedziałem adwokatowi, że jeśli ogłoszę strajk głodowy, to znaczy, że jest wobec mnie używana presja fizyczna czy próba brutalnego zachowania. Dzięki Bogu, nie musiałem tego robić. Był przypadek, że strażnik uścisnął mi rękę, kiedy zostaliśmy sam na sam i powiedział: "Trzymaj się, nic strasznego nie będzie, wszystko będzie dobrze". I nie spotkałem tam ludzi, z jednej i drugiej strony więzienia, którzy są amatorami Łukaszenki.

Jakie listy dostawał pan w więzieniu?

- Przychodziło dużo ładnych kartek z Polski, z ładnymi widokami. Oglądałem je, bo świat zwęził się do rozmiaru celi pomalowanej na zielony kolor z białym sufitem. Rzeczywistość była biało-zielona i szaro-brudna. Napisali krewni z Polski, z którymi nie miałem kontaktu. Pisało dużo dobrych, miłych ludzi, jestem im bardzo wdzięczny. Dostałem też list z więzienia śledczego w Białymstoku - była to kartka ze stemplem "sprawdzono przez cenzurę". Ten list został natychmiast dostarczony, dostałem go po trzech dniach od wysłania, choć generalnie dostawałem listy po miesiącu. Więzień z Polski pisał: "Trzymaj się, koledzy z celi też pozdrawiają". Najwięcej było listów z Polski, potem z Białorusi. Pisali też Białorusini z Polski i ludzie z małych miasteczek na Białorusi, o których nie wiem, gdzie są. I dostawałem też listy po angielsku.

Jak będzie pan postępował z wyrokiem w zawieszeniu?

- Zamierzam nadal pracować dla "Gazety Wyborczej" i działać w Związku Polaków. Oczywiście, będą jakieś ograniczenia, na przykład nie będę mógł opuszczać kraju. Jednak żadne zasadnicze zmiany w postaci łagodzenia, czy niepisania o czymś, nie wchodzą w grę. Nadal będę też działał w Związku Polaków; jestem bardzo wdzięczny tym ludziom ze związku, którzy przychodzili pod sąd.

Czy nie obawia się pan dalszych kroków białoruskiego wymiaru sprawiedliwości wobec pana?

- Związek Polaków na Białorusi jest od dawna traktowany jako zakładnik przez Łukaszenkę. I dopóki ten reżim ma taki charakter, jaki ma, pozostajemy tymi zakładnikami. Jednak te czasy, w których żyjemy, nie są najgorsze w porównaniu z latami 40., gdy Polaków wysyłano masowo do łagrów, czy czasami sowieckimi, kiedy ich oficjalnie nie było. Jeśli spojrzeć w perspektywie historycznej, to teraz mamy odwilż. Podkreślam, że działamy w oparciu o prawo i konstytucję. Tak więc, tu żadnych zmian nie będzie.

Z Grodna Anna Wróbel

Dodał: mj, ula, ap



TAGI:  andrzej poczobut  białoruś  grodno  wyrok  sąd 

oceń
1
0
Podziel się
zobacz ranking


Opinie

Ocena: 0 [0]
~Dyzio [2011-08-10 13:26]

Czemu o tym bucu tyle się pisze ! To zwykły naganiacz na usługach wyborczej i polskiego msz
Zwykły burak o niskim ilorazie inteligencji. Jak mu tam tak źle to niech jedzie do Polski, kolejny zawodowy rewolucjonista.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~efka [2011-07-07 00:06]

Smieszna scenka z boska Ewa Farna
hahah widzieliscie Ewe Farne w TVN? wpiszcie w Google - "Mistrz 2 planu w TVN" no nie moge z tego, a Ewa to jest boska

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Żartowniś. [2011-07-06 18:29]

W Polsce, miałbyś te swoje 3 latka jak w banku. I pewnie popełniłbyś "samobójstwo", jak wielu przed Tobą. Myj parchu nogi Łukaszence i wodę pij, bo takiego drugiego męża stanu i białoruskiego patrioty już nie spotkasz. No chyba, że czekasz na koszernego ? To zapraszamy do Polski.

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~GG [2011-07-06 11:49]

Poczobuta do wariatkowa należy wsadzić,albo przetransportować go do "dobrobytu " polskiego.Tu mu dadzą "chleba z mąki i wypędzą z du..y bąki" Liczy na to ,że tak jak w Polsce OSZOŁOMSTWO dorwało śię do koryta i dostatnio żyje.

odpowiedz

Ocena: +2 [6]
~Józef K. [2011-07-06 08:21]

W Polsce są większe problemy z równością wobec prawa i z samym prawem, z represjami prawnymi. Białoruś jest pod tym względem bardziej demokratyczna.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +1 [5]
~jarecki [2011-07-06 09:53]

Szanowny Panie Poczobut! Proszę wybaczyć, ale chyba jednak zbyt wysoko Pan siebie ocenia; czyżby faktycznie był Pan tak zadufany w sobie i przedstawiał siebie jako męczennika i jako jedynego walczącego za wolność Białorusi o dyktaktu Łukaszenki; proszę zwrócić uwagę że już białorusini sami ruszyli; poza tym czy Pan nie rozumie - że wyrok ten faktycznie jest Pana porażką; nikt nie chciał z Pana robić bohatera; jest Pan obywatelem RB i tak jak każdego obywatela innego kraju obowiązują Pana zasady współzycia a i przestrzeganie prawa; życzę Panu jak najlepiej - ale w swoich wypowiedziach na łamach Gazety Wyborczej czy też innych medió musi Pan dobierać tak słowa - aby nie dac powodu władzy na odwieszenie wyroku; jest Pan inteligentnym człowiekiem - więc nawet z obowiązku dziennikarskiego musi Pan przyjąć inną taktykę; kolejna sprawa - jako obywatel RP ja osobiści ecałkowicie popieram politykę naszych władz szczególnie związaną z ZPB, oczywiście ZPB Pana odłamu; ale proszę pamiętać że Wasz ZPB nie jest jedynym reprezentantem interesów mniejszości polskiej na Białorusi - są tez inne organizacje (nawet pomijając ZPB Siemaszki); musicie chyba wsłuchać się w głosy tych ludzi także; no i jeszcze jeden temat - Sz.P. Andrzeju - po raz kolejny porównuje Pan swoje uwięzienie do uwięzienia żołnierzy AK - Panei Andrzeju - nie wypada - i musi Pan jednak faktycznie skoczyć z tymi porównaniami; życzę Panu i Pana rodzinie spokoju, a też życzę Panu rozsądku w pracy dziennikarza; natomiast wszystkim działaczom ZPB pod kierownictwem Pani Orechwo, Panu Bancerowi, Pani Waluś, Panu Jaśkiewiczowi i wielu wielu innym sukcesów w pracy na rzecz umacnaiania polskiej kultury, j.polskiego, historii, mna terenach RB

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +2 [4]
~Zbigniew [2011-07-06 10:04]

Czy do pana Poczobuta wreszcie dotrze co my,myślący Polacy o jego działalności myślimy? Polacy swoje a medialne gadzinówki swoje.Dalej sieją kłamstwa o "dyktatorze i sfałszowanych wyborach"(np wczorajsza Panorama).Na szczęście to nie zagraniczni dywersanci będą Białorusinom wybierać prezydentów.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +1 [1]
bara123 [2011-07-06 10:35]

Ponoć jakiś Litwin myślał, że Białoruś to kraj " mlekiem i miodem płynący'- żartował sobie Poczobut. Niech napisze i powie jakim to krajem jest RP gdzie praca jest za grosze, na byle jakich warunkach ( najlepiej na umowę zlecenie-bez żadnych praw) albo na czarno, gdzie ludzie grzebie po śmietnikach , nie mają żadnych szans na mieszkanie i wiele innych "wspaniałości" oraz ciąglych kłótni polityków.

odpowiedz

Ocena: +2 [6]
~Wujek [2011-07-06 07:59]

99% komentujących nie potrafi myśleć samodzielnie. Jest zniewolona przez 45 lat okupacji radzieckiej, a teraz socjalizm UE odciska swoje piętno po stokroć mocniej. Wyjaśnię. Człowiek zginął walcząc o swoją wolność. Jego celem nie było nie jeździć w kasku. Chciał mieć wolność wyboru i uwolnienia się od nadopiekuńczego państwa. Trudno to zrozumieć komuś, kto żyje w państwie o ustroju bliskim totalitarnemu, który reguluje każdą dziedzinę życia. Np. takim jak Polska.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [4]
cana123 [2011-07-06 09:59]

teraz czekac az pis zaproponuje mu miejsce do sejmu lub senatu

odpowiedz

Ocena: +1 [5]
~as [2011-07-06 09:53]

Wyborcza płacze nad wolnością słowa na Białorusi a w Polsce nie zauważa chyba już kilku aresztowanych za żarty z prezydenta

odpowiedz

Ocena: +4 [8]
~Mirek [2011-07-06 08:38]

Zostawcie sąsiadów w spokoju i zajmijcie się własnym reżimem. Polecam wybrać się na Białoruś, lub w skrócie oglądnąć film „Druga Japonia” na YouTube. W celu uświadomienia skali problemu wewnętrznego polecam również zegar długu Polski. Ludzie zbojkotujcie wybory, żadna opcja nic nie zmieni, bo oprócz rujnowania Polski i zadłużania narodu nic więcej od 22 lat im nie wychodzi.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: -3 [3]
~a [2011-07-06 09:50]

Trzymam za pana kciuki panie Poczobut i popieram !

odpowiedz

Ocena: +2 [2]
~matkaświńta [2011-07-06 09:49]

Wszystko przed tobą.Ja bym dał na dziendobry trzy razy tyle.

odpowiedz

Ocena: +2 [2]
~andrzej r [2011-07-06 09:47]

Działasz na usługach Michnika zatwardziałego semity i nic mnie nie obchodzi Twoja działalność ZAKŁAMANA. A kłamią dziś zwłaszcza zdrajcy Ojczyzny

odpowiedz

Ocena: -2 [2]
~helka [2011-07-06 09:45]

Wyrok jest bardzo surowy i nie rozumiem wypowiedzi polityków .Ze coś restrykcje w tej sprawie dały .Do tej pory były wyroki kilku tygodniowe ,a teraz ? Nawet w takiej sprawie szukamy na siłę sukcesu -makabra.

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~Doświadczony [2011-07-06 09:43]

Apel do POczobuta, niech Pan szanuje Łukaszenkę bo gdy odbiorą Panu zdrowie to dowie się Pan od jakiegoś red.Mytnika, żeby się Pan odpieprzył od jaśnie Aleksandra. Szanuj prześladowcę swego bo możesz mieć gorszego !

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
~ted [2011-07-06 09:42]

dzięki naszych niezaradnych wladz opozycja na Bialorusi wykorzystuje to, bo to jest ich sposob na zycie nieroby Lukaszenka nie daj sie

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
~Czyścibut [2011-07-06 09:38]

I tak go potraktowali ulgowo. W Polsce za samo otwarcie strony w internecie facio ma sprawę sądową, konfiskatę kompa i pobudkę przed szóstą. Bez budzika. Powinni go potraktować gumą to by się nie wpierdzielał do interesów innego kraju. I taki mędrek robi z nas wrogów wśród Białorusinów.

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~hary [2011-07-06 09:33]

w polsce za obraze prezydenta idzie do wiezienia!wiec gdzie jest wieksza demokracja tusk kaczynski hipokryci

odpowiedz

Baza wiedzy

  • Jak znaleźć pracę za granicą?
  • Jakich dokumentów potrzebujesz?
  • Jak uczyć dzieci polskiego? Gdzie jest polski kościół?
Odpowiedzi na te pytania i wiele innych znajdziesz w naszej bazie wiedzy

Sonda

Czy władze Ogniska Polskiego powinny sprzedać jego siedzibę?


Pogoda

Mińsk

Mińsk +17+11°C

Więcej w serwisie:
pogoda.wp.pl

Kursy walut

$ USD 3,4589 -0,55

£ GBP 5,4178 -0,58

€ EUR 4,3510 -0,35

Więcej w serwisie:
waluty.wp.pl

Newsletter

Zapisz się na newslettera:

Szukaj w serwisie

Który kraj Cię interesuje?

mapa Wybierz z listy kraj, z którego informacje Cię interesują:

Galerie

wszystkie galerie

Wasze komentarze

WP pisze tylko

WP pisze tylko o takich sensacyjnych bzdurach a nie o konkretnych sprawach. Olać ten portal niech za... do 67 na minimalnych pensjach.

więcejDodał: andre, godz. 23:24

ale jak on

ale jak on był aktywnym gejem i po stosunkach homoseksualnych szedł do komunii to popełniał świętokradztwo, to jest taka logika jak ja zabije człowieka i pójdę dom komuni i ludzie to zobaczą to znaczy że jestem ok.

więcejDodał: robi, godz. 21:58

Coś wam opowiem.

Coś wam opowiem. Fakt jest koło 24, słucham sobie TV info na antenie dokument "Co się stało z naszym zjazdem" ( chyba jakoś tak ). Tv mały lcd może 5w głośniki. Lato zeszłego roku, są prace przy ocieplaniu budynku, mam balkon otwarty, ale...

więcejDodał: Gość, godz. 14:22

Archiwum

Poprzedni miesiąc Następny miesiąc Maj 2012
pn wt śr cz pt sb nd
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3