Odebrać prawa niemieckiej mniejszości w Polsce?

  Niemcy


wp.pl, dodano: 2009-10-28 (15:34)

DrukujAAA

Niemieckie media wypowiadają się jednogłośnie niechętnie wobec inicjatywy polskiej senator Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk z PiS, szefowej "Powiernictwa Polskiego". Pani senator żąda zniesienia praw niemieckiej mniejszości w Polsce, których nie mają Polacy w Niemczech.

O tym, że obywateli polskich, tak ze względu na korzenie, jak i obywatelstwo, jest w Niemczech o wiele więcej, niż osób niemieckiego pochodzenia w Polsce, wie każdy. O różnicach w przywilejach, jakie obie mniejszości mają w kraju sąsiada, wiedzą nie wszyscy, ale z całą pewnością każdy, kto choć trochę interesuje się polityką. Dwa miejsca w polskim parlamencie dla przedstawicieli mniejszości niemieckiej, zupełnie niezależne od kartki wyborczej, to dobry przykład różnicy praw obydwu mniejszości, w tym jednej istniejącej oficjalnie.

Przyczyn tych nierówności można upatrywać w dokumencie z okresu III Rzeszy, podpisanego przez Hermanna Göringa. Na ten właśnie dokument powołuje się senator Arciszewska, wskazując że siedemdziesiąt lat po drugiej wojnie światowej to bardzo dobry moment na oficjalne zerwanie z kontrowersyjnymi zapisami. Żądanie wyciągnięcia wniosków kieruje ona do szefa polskiego rządu, proponując rewizję istniejących zapisów odnośnie praw wyborczych, etnicznych i językowych dla Niemców w Polsce.

Zanim zajmiemy oficjalnymi powodami, dla których Niemcy obstają przy swoim, warto powiedzieć, że jakakolwiek inicjatywa pani senator jest skazana na krytyczne uwagi niemieckich mediów. Wskazują one na jej "braki w wykształceniu", jej macierzystą partię (PiS) określając jako "antyniemiecka", zaś "Powiernictwo Polskie", pozostające pod jej przywództwem jako zajmujące się "antyniemiecką agitacją".

Odpowiedź niemiecka jest jednoznaczna: nie ma mowy o szczególnych prawach dla obywateli polskiego pochodzenia, bo osoby te nie stanowią mniejszości. Teraz proszę sie trzymać za brzuchy: na nieosiągalnych dla Polaków prawach mniejszości narodowej żyją w Niemczech: Fryzowie, Cyganie, Romowie, Duńczycy oraz Serbołużyczanie, które to grupy etniczne swoim statusem cieszą się, ponieważ rzekomo zamieszkiwali te ziemie przed tysiącem lat. Dla Niemców nie ma większego znaczenia, że wszystkie te grupy razem wzięte stanowią mniej liczne środowisko, niż osoby polskiego pochodzenia za Odrą.

Według tej argumentacji polskim obywatelom należałby się status mniejszości narodowej w szeregu państw wschodnioeuropejskich. Jak jest w rzeczywistości, łatwo się zorientować. Kolejne perełki w niemieckiej argumentacji "przeciw" to choćby te: większość z około dwóch miliona osób polskiego pochodzenia nie mówi po polsku (ciekawe skąd takie szacunki?).

Poza tym Polacy nie żyją w Niemczech w obszarach dziedzicznych, rodowych (cokolwiek to znaczy), w odróżnieniu od Niemców, jak sami o swojej mniejszości w Polsce sądzą. Dalej tłumaczą media niemieckiej opinii publicznej, że jeśli chodzi o Polaków nie można mówić o ich dbaniu o swoją kulturę, język czy historię na terenie Niemiec; prawdopodobnie i ten argument sprowadza się do tezy, że "Polaków nie było tu przed x laty".

Wszystkie te argumenty, choć na pierwszy rzut oka spójne, nie znalazły najwyraźniej poparcia w środowisku politycznym Republiki Weimarskiej, bo działalność licznych polskich organizacji i stowarzyszeń w Niemczech przedwojennych była doskonale zorganizowana i cieszyła się akceptacją niemieckiej administracji.

I wreszcie ostatnia kwestia, którą podnosi sama Angela Merkel: prawo wprowadzane za czasów hitlerowskich nie ma dziś zastosowania i nie potrzeba go unieważniać żadnym oficjalnym aktem. Dlaczego jednak oficjalnego przekreślenia prawnych "dokonań" nazistów doczekali niektórzy Niemcy, pod rządami Hitlera odsądzeni od czci i wiary, dziś zrehabilitowani mocą stosownego unieważnienia dawnych dokumentów, a doprosić się nie mogą właśnie Polacy?

Z Drezna dla polonia.wp.pl
Witold Horoch

TAGI:  dyskryminacja  mniejszość  polska  prawa  niemcy 

oceń
1
0
Podziel się
zobacz ranking


Opinie

Ocena: 0 [0]
~farbowany Fryc [2010-02-17 13:40]

Jesteście super
Jestem z mniejszości niemieckiej, nie organizacji tylko ze względu na pochodzenie, znam obydwa języki, mieszkam w Polsce ale czytając to co piszecie w większości o likwidacji mniejszości niemieckiej to zastanawiam się jak bardzo zafascynowały Was książki typu Mein Kampf ewentualnie czy nie należałoby zgłosić Waszych wypowiedzi do ABW jako zwolenników Łukaszenki !!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~emeryt [2009-11-01 16:23]

polaczki miejcie trochę godności
PiS i tylko PiS myśli po polsku całej reszcie lizusów ... chodzi o głaskane klepanie po plecach i może jeszcze gdzie indziej ( tak po europejsku)

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Lolek [2009-11-09 13:56]

Dolnyslask to tez Slask???? :)))))

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~zyga [2009-11-01 11:33]

Odebrac prawaniemieckiej mniejszosci w Polsce
99%Polakow ktorzy wyemigrowali do Niemiec po 2 Wojnie Swiatowej (nie liczac tych wypedzonych)udowodnili swoje niemieckie pochodzenie.(dzeci z mieszanych malzenstw,volksdeutsche,itd.) wiec o jakiej mniejszosci tu mowa?Natomiast mniejszosc niemiecka w Polsce wystepuje na Slasku,Mazurach,Pomorzu i sa to Niemcy i potomkowie niemieckich rodzin ktorzy mieszkali tu od wiekow.Ale idioci z PiSuaru tego nie chca zrozumiec

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~dario [2009-10-31 21:26]

co do mniejszosci..
Niemcy majä racje, na ziemiach ktöre otrzymala Polska po 2giej wojnie swiatowej mieszkali niemcy od wieköw , czesc zostala wypedzona przez rosjan i im podporzädkowanych polaköw, czesc zostala i musiala przejäc obywatelstwo polskie i pozwolic na spolszczenie ich imion i nazwisk. teraz nadszedl czas wolnosci a wiec mogä byc znowu tymi ,kimi sä .. niemcami, to nic zlego bo kazda mniejszosc powinna miec prawa do istnienia. Z mniejszosciä polskä to takie pytanko... skäd tu sä? jesli nie majä prawa na prace? (opröcz wlasnego interesu..) , tych ktörych znam to azylanci polityczni z lat 80tych , ale ile ich jest? pare tysiecy? prosze popatrzec na tä sprawe trzezwo z przemysleniem, pozdrowienia

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~TEDAS [2009-10-28 10:19]

...pozbawić Niemców praw....
... i to jak najszybciej, jak sie nie podoba Won za Odrę....

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~pieknie55 [2009-11-04 12:41]

POwiedz GORALOWI z PODHALA
- ze nie jest GORALEM , zabije cie SMIECHEM

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Włodzio [2009-11-01 20:16]

Hmm
Polacy ze Śląska Opolskiego, najlicznuejsz polska mniejszosc w Niemczech - dzisiaj przerobili sie na Niemców - wolno im - ALE POLACY W NIEMCZECH MAJA MIEC TAKIE SAME PRAWA JAK NIEMCY W POLSCE

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~małgorzata [2009-11-01 19:56]

Odebrać prawa mniejszości niemieckiej Polsce dla równowagi
Podposuję się pod tym wezwaniem i uważam to za sprawiedliwe Popieram panią Arciszewską-Mielewczyki jej propozycję.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~niePOprawny [2009-10-28 10:26]

Okupanici mają prawa, Emigranci nie!
Które to z terenów dzisiejszej Polski są etnicznie niemieckie? Czy mniejszośc Turecka zamieszkiwala niemcy od wieków?

odpowiedz

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Sahula [2009-11-01 17:05]

Ma być wzajemność
Takie same prawa mniejszości polskiej w Niemczech i nimieckiej w Polsce.Dwóch posłów w sejmie polskim,winno być i dwóch posłów w parlamencie niemieckim z mniejszości narodowej.A jest tylko uprzywilejowana mniejszość niemiecka w Polsce,w Niemczech wręcz przeciwnie,nie jest uznawana,dyskryminowana.Odebrać prawa niemieckiej mniejszości w Polsce,do puki Niemcy nie dadzą takich samych praw mniejszości polskiej w Niemczech

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~POlak [2009-10-29 18:54]

Tak,taaaak
Odebrać!!! WSZYSTKO.I pogonić w diabły. Tylko kogo???

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~gobo [2009-11-01 16:09]

Racja !!!!!
Odebrac im te prawa !!! skoro niemcy i ich pieski austriacy blokuja nam utworzenie mniejszosci u nich to my powinnismy nie dopuscic do powstania ich mniejszosci w polsce POPIERAM w 100 procentach heheh nawet za cene wojny z niemcami hehehehe

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gd [2009-11-01 09:39]

Przed 1000-cem lat Chrobry,ze swoimi drużynami szedł
zdobywać koronę papieską dla cesarza frankońskiego.Ale wtedy nie było jeszcze Niemiec!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~zbynek [2009-11-01 05:46]

równość jest jedna
Równość jest jedna, moim zdaniem jeśli niemcy nie chcą uznać naszych mniejszości, my POLACY powinniśmy tak samo postąpić, granice są ustalone przez prawo międznarodowe, a my nie zapraszaliśmy hitlera. to teraz niech niemcy pocierpią z 200 lat

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~seba [2009-10-31 18:16]

jestesmy w unii
więc prawo powinno być jednakowe. Skoro Niemcy nie chcą uznać naszej mniejszości to Polacy powinni odebrać te prawa Niemcom. Żeby Polska była polską...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~edik [2009-10-31 17:23]

mężowi już musiała
zabrac prawa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mihoo [2009-10-28 21:55]

ZDECYDOWANIE TAK, odebrać, nareszcie jakaś
inicjatywa z jajami, powstrzymać śląską ciemnote

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~P--64 [2009-10-28 20:50]

ŁO MATKO !!!
Ta PIS-owska baba gotowa wywołać wojnę z Niemcami !!!! Czy w PIS-ie nie ma już normalnych ludzi , tylko kretyni których dla dobra ich samych powinno się ubezwłasnowolnić ???

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Ganist [2009-10-31 13:09]

Zlikwidował Hitler w niemczech to u nas też nalezy !
Wtedy moze się niemcy opamietają.

odpowiedz

Polacy w Niemczech chcą statusu mniejszości narodowej
Polacy w Niemczech chcą statusu mniejszości narodowej (fot. wp.pl/ Witold Horoch)

Baza wiedzy

  • Jak znaleźć pracę za granicą?
  • Jakich dokumentów potrzebujesz?
  • Jak uczyć dzieci polskiego? Gdzie jest polski kościół?
Odpowiedzi na te pytania i wiele innych znajdziesz w naszej bazie wiedzy

Sonda

Czy władze Ogniska Polskiego powinny sprzedać jego siedzibę?


Pogoda

Berlin

Berlin +22+11°C

Więcej w serwisie:
pogoda.wp.pl

Kursy walut

$ USD 3,4589 -0,55

£ GBP 5,4178 -0,58

€ EUR 4,3510 -0,35

Więcej w serwisie:
waluty.wp.pl

Newsletter

Zapisz się na newslettera:

Szukaj w serwisie

Który kraj Cię interesuje?

mapa Wybierz z listy kraj, z którego informacje Cię interesują:

Galerie

wszystkie galerie

Wasze komentarze

WP pisze tylko

WP pisze tylko o takich sensacyjnych bzdurach a nie o konkretnych sprawach. Olać ten portal niech za... do 67 na minimalnych pensjach.

więcejDodał: andre, godz. 23:24

co

co to sie robi pederasta w radzie parafialnej, czy w tej austrii nie ma już zdrowych ludzi ?

więcejDodał: ilona, godz. 15:00

Coś wam opowiem.

Coś wam opowiem. Fakt jest koło 24, słucham sobie TV info na antenie dokument "Co się stało z naszym zjazdem" ( chyba jakoś tak ). Tv mały lcd może 5w głośniki. Lato zeszłego roku, są prace przy ocieplaniu budynku, mam balkon otwarty, ale...

więcejDodał: Gość, godz. 14:22

Archiwum

Poprzedni miesiąc Następny miesiąc Maj 2012
pn wt śr cz pt sb nd
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3